.
A zene örömforrás.
Élvezet játszani és hallgatni.
Lehet rá...
Az olasz eredetű zenei szakkifejezés eredeti jelentése: úgy előadni, ahogy a kápolnában szokás.
Az a cappella elnevezés onnan ered, hogy a Sixtus-kápolna (cappella) karzatán csak énekesek számára volt hely.
Ma már egyértelműen hangszerkíséret nélküli előadást, tisztán vokális zenét jelent.
A 16. századi a cappella (vokális polifónia) a templomi liturgia kísérője volt.
A 17. sz.-tól olyan kórusmű, amelyet hangszerkíséret nélkül, csak hanggal adnak elő.
Az évszázadok során az egyházzene illetve az a cappella változásokon ment keresztül. 19. század átfogó reformmozgalma, a cecilianizmus volt. Ennek szellemében komponálta nagyszabású egyházzenei műveit Liszt Ferec, aki szerint a templomi zenében az énekhang mellé legfeljebb csak az orgona társulhat.
Az a cappella kórus újraélesztésében Kodály Zoltán szerepe is meghatározó volt (24 a cappella kórusművet írt).
A 20. sz.-tól a szórakoztató zenében, előadó-művészetben a legkülönbözőbb alkalmazásai vannak, de mindig a virtuóz énekhang és/vagy az énekelt szöveg kiemelése, hangsúlyozása miatt mellőzik a hangszeres kíséretet.
Az a cappella egyik sajátos ága a doo-wop acapelle.
Az a cappella műfaj nagy kihívást jelent az előadónak, hiszen a teljes zenei élményt kizárólag emberi hanggal kell előidézni, és nem lehet a hibákat, hiányosságokat zenei eszközökkel vagy effektekkel elfedni.
1983-ban az angol Flying Pickets együttes fedezte fel újra ezt a kórushangzást: az „Only You” több millió példányszámban kelt el. Emlékezetes többek közt Janis Joplin: „Mercedes Benz” és a Housemartins: „Caravan of Love” c. a cappella produkciója. A nemzetközi mezőnyben Bobby McFerryn alkalmazza igen színvonalasan ezt az énekmódot is.
A rap világában különös szerepe van az a cappella-nak. A zenei alap nélküli előadás általában kötetlenebb, szavalásszerűbb, lassabb, artikuláltabb és érthetőbb, mint a zenei kísérettel előadott számok (►artikuláció).
Az a cappella legújabb változata a (human)-beatbox.
Az a cappella Magyarországon is népszerűvé vált néhány elkötelezett és színvonalas énekegyütteseknek köszönhetően (Bolyki Brothers, Fool Moon, Four Fathers…)
2005-ben a Fool Moon első helyezést ért el pop kategóriában a grazi Ward Swingle A Cappella Versenyen, így Európa legjobbjai közé emelkedhetett. Ugyanebben az évben életre hívták Szegeden az első magyar "Fool Moon" Nemzetközi A Cappella Fesztivált, mely a nagy sikerre való tekintettel évente megrendezésre kerül.
Az a cappella énekegyüttesek sajátságos „hangszeres” felállását jól példázzák a Four Fathers tagjai: Boros Sándor - tenor, szájkürt, taps, fütty, ováció Mukli Gyula - tenor, szájzongora, torokgitár, fogcintányér Batki László - bariton, szájcselló, ajakszaxofon, nyelvdob Frech' Zoltán - basszus, szájbőgő, pofatuba, garatharsona.
Az együttesek repertoárja igen változatos: spirituálék, barbershop style, jazz standardok, popdalok és világslágerek, magyar slágerek feldolgozásai, bordalok, és latin zene.
Kováts Kriszta előadásában Arany János balladái, valamint Szörényi Levente két klasszikusa (a Szondi két apródja és a Vörös Rébék) hangzottak el a cappella előadásban.
zenci-blog►