hangszerelés

A hangszerek alkalmazásának és kombinációjának mûvészete a zenei alkotás megvalósítása, elõadása érdekében.
A hangszerelés egy zenemû több hangszerre történõ feldolgozása, dallamainak, motívumainak, harmóniáinak szétosztása a zenekar különbözõ hangszínû, jellegû hangszerei között.

Az elektrofon (elektronikus) hangszerek megjelenése nagymértékben megváltoztatta, elmélyítette a hangszerelés lehetõségeit.

▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫

A hangszerelés folyamán osztjuk ki konkrétan, hogy kinek mi a dolga, vagyis megírjuk a szólamokat. Ehhez először partitúrát érdemes írni, vagyis olyan kottát, amely egyben tartalmazza az összes szólamot. Az egyszerre megszólaló hangokat ábrázoló hangjegyek közös függőlegesbe esnek.

A hangszerelés menete a következő:
- Eldöntjük, milyen szólamokat kívánunk alkalmazni.
- Felrajzoljuk a partitúra teljes sorszerkezetét.
- Beírjuk a "biztos" szólamokat (szóló+basszus) a mű teljes hosszában.
- Kispekuláljuk a kitöltő szólamokat.

* Ne ragaszkodjunk ahhoz, hogy mindig mindenki játsszon, egyes szólamokban hosszabb szünetek is lehetnek.

* Az ének- és fúvós szólamokban vegyük figyelembe, hogy levegőt is kell venni, ezért megfelelő sűrűségben tervezzünk be szüneteket! A zene tagolása akkor hat természetesnek, ha a többi szólamra is érvényesítjük ezt a szempontot.

* Ha kevés szólamból építkezünk, akkor ne rakjuk nagyon szét, vagyis a szélső szólamok ne legyenek túl messze egymástól.

* Sok szólam esetén úgy rakjuk össze a hangzatokat, hogy mélyebb regiszterben ritkábban, magasban pedig sűrűbben legyenek a szólamok!

(Forrás: Kabóca zenefüzetek►)