.
A zene örömforrás.
Élvezet játszani és hallgatni.
Lehet rá...
A hangszerek alkalmazásának és kombinációjának mûvészete a zenei alkotás megvalósítása, elõadása érdekében.
A hangszerelés egy zenemû több hangszerre történõ feldolgozása, dallamainak, motívumainak, harmóniáinak szétosztása a zenekar különbözõ hangszínû, jellegû hangszerei között.
Az elektrofon (elektronikus) hangszerek megjelenése nagymértékben megváltoztatta, elmélyítette a hangszerelés lehetõségeit.
▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫▫
A hangszerelés folyamán osztjuk ki konkrétan, hogy kinek mi a dolga, vagyis megírjuk a szólamokat. Ehhez először partitúrát érdemes írni, vagyis olyan kottát, amely egyben tartalmazza az összes szólamot. Az egyszerre megszólaló hangokat ábrázoló hangjegyek közös függőlegesbe esnek.
A hangszerelés menete a következő:
- Eldöntjük, milyen szólamokat kívánunk alkalmazni.
- Felrajzoljuk a partitúra teljes sorszerkezetét.
- Beírjuk a "biztos" szólamokat (szóló+basszus) a mű teljes hosszában.
- Kispekuláljuk a kitöltő szólamokat.
* Ne ragaszkodjunk ahhoz, hogy mindig mindenki játsszon, egyes szólamokban hosszabb szünetek is lehetnek.
* Az ének- és fúvós szólamokban vegyük figyelembe, hogy levegőt is kell venni, ezért megfelelő sűrűségben tervezzünk be szüneteket! A zene tagolása akkor hat természetesnek, ha a többi szólamra is érvényesítjük ezt a szempontot.
* Ha kevés szólamból építkezünk, akkor ne rakjuk nagyon szét, vagyis a szélső szólamok ne legyenek túl messze egymástól.
* Sok szólam esetén úgy rakjuk össze a hangzatokat, hogy mélyebb regiszterben ritkábban, magasban pedig sűrűbben legyenek a szólamok!
(Forrás: Kabóca zenefüzetek►)