Az 1900-as évek elején kialakuló, általában lassú, szomorú hangvételû (blue), négerek által énekelt dal.
(Legfõbb forrása az afroamerikai folklór (balladák, a munkadalok, kikiáltónóták, matróz-, arató- és utcadalok).
Lényegében a spirituálé és a gospel világi változata.
A blues-séma 12 ütemû, és tetszõleges számú versszakból (chorus) áll. Egy versszakban 3 (négyütemû) sor van.
A versszak olyan rímpárokon alapszik, melyben az elsõ sor megismétlõdik (AAB):
I went to the crossroad, fell down on my knees
I went to the crossroad, fell down on my knees
Asked the Lord above Have mercy, now save poor Bob, if you please
(Robert Johnson Crossroad Blues)
A blues versformája jambikus pentameter (amit Shakespeare is használt). (Leonard Bernsteins: "Macbeth blues")
Alapvetõ harmóniáját három akkord adja (T-S-D), általában a következõ taktus-séma szerint: 4T-2S-2T-2D-2T.
A különféle helyi stílusai (Delta-vidéki, St. Louis-i, texasi, keleti-parti stb.) a vándormuzsikusok révén terjedtek el, illetve fejlõdtek tovább.
A blues óriási hatással volt a jazz fejlõdésére. Közös sajátosságuk a blue note, ill. a dirty tone.
A bluesnak számtalan ága, irányzata van, melyeket többnyire vagy kialakulásuk helyérõl (pl. Chicago Blues), vagy valamely más mûfajhoz való kapcsolódásáról (pl. country- vagy jazz-blues) neveztek el. Továbbá a legtöbb ágának van akusztikus, elektromos és modern változata is.
A Mississippi deltavidéke a blues szülõföldje. Innen származnak az 1900-as évek elején komponált, játszott legrégibb, eredeti, majd lemezre felvett emlékek.
Az elsõ felvételek természetesen akusztikusak voltak, és egy magát gitárral kísérõ énekes-zenész, vagy zongora-gitár duó produkcióját rögzítették (Delta Blues).
Az 1940-es évek végétõl Chicago kezdett a blues fellegvárává válni. Elõadói egyre bõvülõ összetételû zenekarokká szervezõdtek (gitár, szájharmonika, dob, basszus, zongora, szaxofon), és elektromos hangszereket is kezdtek használni.
A blues elterjedt egész Amerikában (country-blues), majd Anglia- és világszerte. Kölcsönhatásba került a legkülönbözõbb helyi zenei hagyományokkal és más, új irányzatokkal.
Napjainkban egyidejûleg élnek tradicionális (akusztikus) és modern formái.
Hatása a beat-, rock-, funkzenétõl sok mai, és bizonyára jövõbeni zenei irányzatra is kiterjed.
R&B Néhány nagynevû blues-man: Muddy Waters, B. B. King, T-Bone Walker, John Lee Hooker, Eric Clapton.
A blues a lélek zenéje.
Hangulat, életérzés, életforma. Érezni kell!
Magyarországon a bluesnak igen rövid múltja, de annál virágzóbb jelene, és ígéretes jövõje van.
A '80-as években kezdett kibontakozni, önálló mûfajjá válni. Ez nagyrészt Földes "Hobo" Lászlónak, ill. Blues Bandjének köszönhetõ.
Ma már kifejlett blueskultúrával büszkélkedhetünk; a többszáz blues-zenekar- köztük jó néhány világszínvonalú- egyre több értõ fülre, és érzõ lélekre talál. Klubok, fesztiválok, lemezek, rádiómûsorok, szakkönyvek foglalkoznak -bár nem eleget- a mûfajjal. Mindenesetre bluest lehet hallgatni, és kiváló magyar nyelvû könyveket, internetes oldalakat olvashatunk róla.
Blues Styles:
Chicago Blues
Chicago Blues
Modern Electric Chicago Blues
Country Blues
Acoustic Blues
Modern Acoustic Blues
Classic Female Blues
Acoustic Memphis Blues
Acoustic Chicago Blues
Acoustic New Orleans Blues
Acoustic Texas Blues
Blues Gospel
Acoustic Louisiana Blues
Country Blues
Vaudeville Blues
Prewar Country Blues
Delta Blues
Folk-Blues
Early American Blues
Memphis Blues
Blues Revival
Dirty Blues
Work Songs
Prewar Blues
Spirituals
Prewar Gospel Blues
Songster
Delta Blues
Finger-Picked Guitar
East Coast Blues
Jump Blues
Piedmont Blues
East Coast Blues
New York Blues
Harmonica Blues
Electric Harmonica Blues
Harmonica Blues
Louisiana Blues
Louisiana Blues
Modern Electric Blues
Modern Electric Blues
Blues-Rock
Modern Electric Chicago Blues
Modern Delta Blues
Contemporary Blues
Modern Electric Texas Blues
Texas Blues
Electric Texas Blues
Texas Blues
Electric Blues
Early R&B
Soul-Blues
Electric Chicago Blues
Electric Blues
Electric Texas Blues
Electric Country Blues
Electric Delta Blues
Electric Memphis Blues
Electric Harmonica Blues
Urban Blues
New Orleans Blues
Swamp Blues
Juke Joint Blues
Detroit Blues
Slide Guitar Blues
Jump Blues/Piano Blues
Early R&B
Piano Blues
West Coast Blues
Jazz Blues
St. Louis Blues
Piedmont Blues
(allmusic alapján)
írta: Trinity
“A BLUES nem más, mint ha egy jó ember átkozottú’ érzi magát,
nem más, mint a szegény ember gondúlatának asszonya, nem más,
mint a szegény ember fájdalma.
Ha a BLUES pénz vóna, milliomos vónék.
Ha a BLUES whiskey vóna, mindig részeg vónék, mer’ sose vóna elég.
Mer’ sose vóna elég.
A BLUES Texas-ból jött, mint egy öszvér,
a BLUES besétál, mint egy ember,
a BLUES fut, mint egy nyúl.
Fő’ke’tem reggel, hát csupa BLUES a’zágyam,
kajálni mentem, BLUES-tól tocsog a kenyerem,
Hát jó reggelt BLUES! BLUES hogy megy a sorod?”
(Aszongya) Kössz, jól érzem magam, testvér, hát neked hogy megy?”
(Forrás: Fekete Kálmán: Első magyar blueskönyv. – Pécs : Alexandra, 1996. – p. 13. ; a részletet fordította: dr. Molnár Tamás az alábbi könyvből: Folk song U.S.A. : the 111 best American ballads / John A. Lomax, Alan Lomax; Charles Seeger, Ruth Crawford Seeger. – New York : New American Library, 1975. – p. 70.)